۲۱ مرداد ۱۴۰۴

خواسته رئیس صدا و سیما از برنامه «جام‌جم» چیست؟

خواسته رئیس صدا و سیما از برنامه «جام‌جم» چیست؟
بازدید 4
0
– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه تلویزیونی «جام‌جم» به‌تازگی توانسته جایگاهی متفاوت در آنتن صدا و سیما پیدا کند. جایی که مناظره‌های چالشی و طرح صریح نقدها، حتی درباره خود صداوسیما، بدون سانسور و با شفافیت دنبال می‌شود. در گفت‌وگویی با سیداحمد موسوی صمدی، مجری و سردبیر این برنامه، اهداف پشت صحنه، فرآیند انتخاب مهمانان، چالش‌ها و افق‌های پیش‌روی «جام‌جم» بررسی کردیم.

رئیس صداوسیما از ما خواست بی‌پرده گفت‌وگو کنیم، حتی درباره خود سازمان. این جمله‌ای است که سیداحمد موسوی صمدی، سردبیر و مجری برنامه «جام‌جم»، با تأکید بر آن می‌گوید: دو مأموریت اصلی از سوی پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی برای این برنامه تعیین شده است؛ نخستین هدف بیان انتقادات نسبت به صداوسیما روی آنتن شبکه یک سیما به‌عنوان شبکه‌ای رسمی و سراسری با این هدف است که نشان دهیم سازمان فرآیند نقد، اصلاح و مطالبه‌گری را از خودش شروع می‌کند تا حجتی باشد برای سایر دستگاه‌ها و بتوانیم عملکردشان را نقد کنیم. این فرآیند می‌تواند به جریان‌های تولیدی در کلیت صداوسیما کمک کند.

وی در مورد مأموریت دوم برنامه «جام‌جم» نیز توضیح داد: سازمان صداوسیما در دوره تحول نیاز به بستر و برنامه‌ای اختصاصی داشت تا از سویی بتواند سیاست‌های دوره تحولی خود را بیان کند و از طرفی دیگر این سیاست‌ها را در معرض گفت‌وگو و نقد قرار دهد. با این کار می‌توانستیم نظرات منتقدان و مخالفان رسانه ملی را بشنویم و از این طریق کارکردهای اصلاحی خودمان را کلید بزنیم. من فکر می‌کنم تاکنون این دو هدف اصلی را در برنامه «جام‌جم» به درستی پیش برده‌ایم.

از راز محبوبیت سریال «جومونگ» تا غفلت از آرشیو

این مجری و کارشناس با تأکید به اینکه می‌توان مهم‌ترین ویژگی برنامه «جام‌جم» را شفافیت و صراحت دانست، اظهار کرد: گفت‌وگو‌های برنامه «جام‌جم» تند و تیز، صریح و بی‌پرده صورت می‌گیرد و می‌توان گفت در دو سال اخیر مهم‌ترین انتقاداتی که نسبت به صداوسیما وجود داشته، از آنتن رسمی صداوسیما و در برنامه «جام‌جم» مطرح شده که در نوع خود ابتکار عمل جالبی است.

موسوی صمدی افزود: رئیس سازمان صداوسیما تأکید دارد که گفت‌وگوها آزادانه، بدون سانسور و با صراحت دنبال شود تا فرایند بیان نقدها توسط مخالفان و منتقدان و شنیدن پاسخ‌ها یا سیاست‌های سازمان توسط مدیران، موجب پدید آمدن فضایی با بالاترین میزان شفافیت برای عرضه به مخاطبان شود.

موسوی صمدی که پیش از این مدیر گروه اجتماعی شبکه چهار سیما بوده است و در کارنامه کاری خود مدیریت مرکز شهیدآوینی را هم دارد اشاره کرد: ایده ساخت برنامه‌ای شبیه به «جام‌جم» در دوره‌های گذشته سازمان صداوسیما هم وجود داشته است، حتی در دوره‌هایی فرایندهای پیش‌تولید چنین برنامه‌هایی شروع شد، ولی هیچ‌گاه این برنامه‌ها به آنتن نرسیدند، ما در حال حاضر در آستانه قسمت 50 «جام‌جم» هستیم و با تاکید و حمایت ریاست سازمان تاکنون توانسته‌ایم این برنامه را پیش ببریم و امیدواریم بتوانیم جریان نقد فرهنگی و رسانه‌ای را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: از دیگر کارکردهای اصلی «جام‌جم» برطرف کردن شبهات یا انتقاداتی است که گاهی به دلیل عدم بیان کامل سیاست‌های دوره تحول ایجاد شده است. به عنوان نمونه دو مرتبه حضور آقای مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم در برنامه «جام‌جم» در فواصل مشخص، با همین هدف انجام شده تا پاسخگوی سوالات و انتقاداتی باشد که در مورد فرایند تولید فیلم و سریال، فیلمنامه و… وجود دارد و کسی تا به حال در رابطه با آن به گفت‌وگو ننشسته است.

موسوی صمدی یادآوری کرد: «جام‌جم» حتی در حوزه کودک و نوجوان، اختلاف در ناترازی پرداخت‌های رادیو و… نیز ورود پیدا کرده تا در مسیر اصلاحی سازمان صداوسیما گامی بردارد و کمک کند تا رسانه ملی عملکرد با کیفیت‌ بالاتری داشته باشد.

سردبیر برنامه «جام‌جم» در پاسخ به پرسشی پیرامون چگونگی انتخاب مهمانان برنامه و موضوعات مورد بحث نیز بیان کرد: این فرایندها را در اتاق فکر و شورای سیاستگذاری برنامه دنبال می‌کنیم که در مرکز سیمرغ انجام می‌شود. ترکیبی از مدیران با سابقه صداوسیما و برخی از مدیران جدید موجب ایجاد نگاهی 360 درجه و کامل نسبت به موضوعات از سوی تمامی گروه‌ها و طیف‌های سازمان شده است.

وی اضافه کرد: «جام‌جم» در انتخاب موضوعات هر قسمت دو نکته را مدنظر قرار می‌دهد؛ ما سراغ موضوعاتی می‌رویم که به‌روز باشد و بتوانیم سیاست‌های سازمان را با موضوعات روز بازخوانی کنیم مثل موضوع نگاه امام خمینی (ره) به صداوسیما یا مسائل مرتبط با ساترا که می‌توان متناسب با شرایط به آن پرداخت. برخی دیگر از موضوعات برنامه «جام‌جم» نیز با ابتکار عمل گروه تعیین می‌شود تا به موضوعاتی داغ برای بررسی تبدیل شوند. بنابراین ما هر دو فرایند انتخاب موضوع را در اتاق فکر و تحریریه برنامه «جام‌جم» دنبال می‌کنیم.

این مجری و کارشناس متذکر شد: میهمانان «جام‌جم» توسط اتاق فکر و گروه تحریریه به شورای سیاستگذاری برنامه و مدیریت مرکز سیمرغ اعلام می‌شوند. مهمانان نیز با سیاست‌های کلی سازمان صداوسیما تطبیق داده می‌شوند و سعی می‌کنیم از همه طیف‌ها، علائق و سلایق، افرادی را به «جام‌جم» دعوت کنیم.

موسوی صمدی ضمن اشاره به چشم‌انداز برنامه «جام‌جم» اظهار کرد: تلاش می‌کنیم به سمت تبدیل شدن به مجله فرهنگ، هنر و رسانه حرکت کنیم و پایمان را از سازمان صداوسیما فراتر بگذاریم و موضوعات مرتبط با حوزه‌های عمومی فرهنگ و هنر را نیز بررسی کنیم و بتوانیم آن‌ها را به بوته نقد بگذاریم. البته امیدواریم سایر دستگاه‌ها نیز تاب انتقاد با همین صراحت و شفافیت را داشته باشند.

سردبیر برنامه «جام‌جم» با بیان اینکه همه طیف‌ها و فعالان رسانه این برنامه را دنبال می‌کنند و بازخوردهایی نشان می‌دهند، خاطرنشان کرد: اینکه فعالان حوزه رسانه، مخاطب برنامه‌ای هستند که سعی می‌کند پاسخگویی، مطالبه‌گری و پیگیری را جا بیندازد، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که از پژواک و انعکاس مخاطبان نسبت به «جام‌جم» می‌توان دریافت کرد.

وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم همه مسئولان، سیاستگذاران و مدیران پاسخگو باشند و «جام‌جم» تلاش می‌کند صدای تمامی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه باشد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =