۵ مرداد ۱۴۰۴

شروع دوباره ایران‌جان صدا و سیما؛ از دژ مقاومت تا دروازه اربعین

شروع دوباره ایران‌جان صدا و سیما؛ از دژ مقاومت تا دروازه اربعین
بازدید 4
0
– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «ایران‌جان» که این‌بار با تمرکز بر استان ایلام از چهارم تا دهم مرداد 1404 روی آنتن شبکه‌های مختلف صداوسیما می رود، تنها یک برنامه تلویزیونی نیست؛ روایتی تازه از ایران است. روایتی که از دل زاگرس برخاسته تا به زبان تصویر و روایت، چهره کمتر دیده‌شده‌ یک استان را به کل کشور معرفی کند. این‌بار ایلام کهن و مقاوم، به قلب رسانه ملی آمده تا با قصه‌ها و فرهنگش، با تاریخ و مردم مهمان‌نوارش دل‌های ایرانیان را به‌خود نزدیک‌تر کند.

رسانه ملی رویداد «ایران‌جان» را به‌عنوان یکی از طرح‌های گسترده و پیشران در حوزه معرفی سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور طراحی کرده و در حال اجرای آن است. طرحی که در آن هر ماه یک استان به‌طور ویژه در مرکز توجه قرار می‌گیرد تا ظرفیت‌های بومی، اقتصادی، گردشگری و اجتماعی آن از طریق همه بسترهای رسانه‌ای اعم از شبکه‌های سراسری تلویزیون و رادیو، مراکز استانی، رسانه‌های برون‌مرزی و فضای مجازی در معرض دید همگان قرار گیرد. این پویش رسانه‌ای، روایتی یک‌هفته‌ای اما هدفمند و تأثیرگذار از زندگی، فرهنگ و آینده استان‌هاست؛ روایتی که تلاش می‌کند امید، نشاط و حال خوب مردم هر گوشه کشور را از قاب رسانه ملی به خانه‌های مردم ایران برساند.

اولین گام این پویش، خرداد 1404 با استان خوزستان برداشته شد. در آن مرحله، برای نخستین‌بار، رسانه ملی یک هفته کامل را با رویکردی منسجم، به بازنمایی ظرفیت‌ها و چالش‌های استانی اختصاص داد.

رویداد ملی ایران جان در ادامه قرار بود میزبان نگین ایران، اصفهان باشد اما در اثر حمله رژیم صهیونیستی به کشور موقتا متوقف شد و همزمان با آغاز مراسم پیاده‌روی اربعین و در آستانه کنگره بزرگ شهدای اقتدار، بار دیگر با محوریت استان ایلام آغاز شده تا تصویری اصیل و پرغرور از ایران واقعی را به نمایش درآورد.

ماجرای «ایران جان» صدا و سیما؛ این برنامه تبلیغاتی است!

در این دور از اجرای طرح، استان ایلام با شعارهایی الهام‌بخش و ریشه‌دار به میدان آمده است: «ایلام، نگین زاگرس»، «پایتخت زائران حسینی»، «دژ مستحکم دفاع مقدس» و «سرزمین حماسه و تمدن». این شعارها بی‌دلیل انتخاب نشده‌اند؛ بلکه هرکدام بازتابی از یک هویت تاریخی و فرهنگی عمیق در این خطه مرزی‌اند. ایلام در سال‌های دفاع مقدس سدی مقاوم در برابر دشمن بعثی بود و امروز نیز، دروازه‌ اصلی ورود عاشقان اربعین به خاک عراق است. همین ویژگی‌ها سبب شده تا این استان، علاوه بر جایگاه استراتژیک، سهمی بی‌بدیل در حافظه تاریخی ملت ایران داشته باشد.

همین‌طور که معاون صدای مرکز ایلام رویداد ملی «ایران جان» را فرصتی بی‌نظیر برای معرفی ظرفیت‌های متنوع استان‌ها در قاب رسانه ملی دانسته معتقد است شاید بسیاری ایلام را کم‌جمعیت‌ترین استان کشور بشناسند، اما این استان پذیرای 13 برابر جمعیت خود در اربعین است که موجب شده استان کم‌جمعیت ایلام پذیرای میلیون‌ها عاشق حسینی باشد.

رویداد «ایران جان، ایلام ایران» در قالب مجموعه‌ای گسترده از برنامه‌های تلویزیونی، مستندها، گزارش‌‌های میدانی، مستندهای کوتاه، برنامه‌های گفت‌وگو محور، پوشش زنده رویدادهای فرهنگی و تولیدات چندرسانه‌ای در فضای مجازی سعی دارد تصویر تازه‌ای از این استان ارائه دهد. تصویری که نه‌تنها به معرفی جلوه‌های طبیعی، زیارتی و اقتصادی ایلام می‌پردازد، بلکه به توانمندی‌های کمتر شنیده‌شده در حوزه‌های فرهنگی، هنری، کارآفرینی و نقش‌آفرینی جوانان استان نیز توجه دارد.

یکی از نقاط قوت این مرحله، تقارن معنابخش آن با مراسم جهانی پیاده‌روی اربعین است. ایلام در این ایام، به واسطه همجواری با مرز مهران، نقش محوری در میزبانی زائران دارد. «ایران جان» با درک دقیق این تقارن کوشیده فرهنگ میزبانی مردم ایلام را در بستر بزرگ‌ترین حرکت انسانی جهان به نمایش بگذارد. این امر نه‌تنها وجهی تازه از هویت دینی و فرهنگی استان را بازنمایی می‌کند، بلکه نقش مهم ایلام در پیوند ملی-فراملی اربعین را پررنگ می‌کند.

از سوی دیگر، حضور متنوع و متکثر شبکه‌ها و تولیدات محتوایی، بیانگر یک عزم ملی برای برقراری عدالت رسانه‌ای است. سال‌هاست مردم مناطق مرزی و کم‌برخوردار از غفلت رسانه‌ای گلایه می‌کنند و حالا امروز «ایران جان» پاسخی است به این مطالبه‌ عمومی و گامی در جهت جبران غفلت‌های گذشته. این طرح، اگرچه به ظاهر یک پویش رسانه‌ای است، اما در باطن، تلاشی است برای برقراری توازن در روایت ملی؛ توازنی که بدون شناخت دقیق از «ایران محلی» نمی‌توان از «ایران ملی» سخن گفت.

با این‌حال، برای اثربخش‌تر شدن این طرح در آینده می‌توان چند پیشنهاد را مدنظر قرار داد. نخست آنکه مشارکت نخبگان و گروه‌های مردمی در طراحی محتوای برنامه‌ها می‌تواند سطح ارتباط با مخاطب را افزایش دهد. دوم آنکه تولید مستندهای مسئله‌محور با تمرکز بر چالش‌های توسعه‌ای هر استان می‌تواند تصویری دقیق‌تر از واقعیت‌ها ارائه دهد و نقش رسانه ملی را در مطالبه‌گری هوشمندانه تقویت کند. همچنین لازم است داده‌ها و تولیدات مرتبط با طرح، در قالب آرشیوی دیجیتال در اختیار پژوهشگران، مخاطبان و علاقه‌مندان قرار گیرد تا استفاده بلندمدت از این سرمایه محتوایی ممکن شود.

در نهایت، باید تأکید کرد که رویداد ملی و میهنی «ایران‌جان» صرفاً یک برنامه مناسبتی نیست. این طرح، اگر استمرار یابد و با عمق‌یابی محتوایی و اصلاحات تدریجی همراه شود، می‌تواند به ستون فقرات عدالت رسانه‌ای در کشور تبدیل شود. روایت امید از ایران، امروز یک ضرورت ملی است و رسانه ملی با چنین ابتکاراتی می‌تواند نقش بی‌بدیلی در تقویت همبستگی و اعتماد ایفا کند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =