۲ شهریور ۱۴۰۴

4 خودرو وارداتی که باعث شکست ایران خودرو شد

بازدید 4
0

به گزارش اکوایران، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در ایران و با داشتن شبکه خدمات گسترده، همیشه یک مزیت رقابتی نسبت به واردکنندگان دیگر داشته است. اما بررسی فهرست محصولاتی که این شرکت به ایران وارد کرده و میزان موفقیت آن‌ها نشان می‌دهد ایران‌خودرو، با وجود تمام ظرفیت‌ها و امکاناتش، یکی از ضعیف‌ترین واردکنندگان خودرو در کشور بوده است. در ادامه به معرفی خودروهایی می‌پردازیم که ورودشان به ایران شکست بزرگی برای ایران‌خودرو رقم زد.

1. دانگ‌فنگ شاین مکس (Shine Max)

قیمت(بنزینی): یک  میلیارد و 900میلیون تومان

جدیدترین عضو لیست بازنده‌ها یک سدان متوسط از کمپانی دانگ‌فنگ چین است. در شرایطی که بازار جهانی به سمت کراس‌اوورها رفته، انتخاب یک سدان با طراحی محافظه‌کارانه تصمیمی عجیب از سوی ایران‌خودرو بود. 

مشخصات فنی و امکانات(نسخه بنزینی):

موتور 1.5 لیتری توربو شارژ / 197 اسب بخار / 300 نیوتن‌متر

گیربکس 7 سرعته دوکلاچه اتومات

شتاب حدود 9 ثانیه / مصرف ترکیبی 7 لیتر

امکانات: نمایشگر بزرگ لمسی، ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، سقف پانوراما، ایربگ‌های جانبی

بیشتر بخوانید

8 خودرو مناسب در بازار داخلی برای سرمایه‌گذاری

8 خودرو مناسب در بازار داخلی برای سرمایه‌گذاری

اگرچه همیشه گفته شده خرید خودرو سرمایه‌گذاری نیست، اما برخی مدل‌ها مثل تویوتا GT86، بی‌ام‌و E46 و مرسدس CLS می‌توانند در آینده کلکسیونی شوند و رشد قیمت، ارزش و جذابیت بالایی پیدا کنند.

Dongfeng Shine Max 2024 models and trims, prices and specifications in Saudi Arabia | Autopediame

2. سوزوکی کیزاشی (Kizashi)

قیمت (2012): از 900 میلیون تا یک میلیارد و 600 میلیون تومان

بسیاری حتی نام این خودرو را نشنیدند، اما با توجه به اعتبار برند سوزوکی و پشتوانه ایران‌خودرو، کیزاشی می‌توانست جایگاهی در بازار ایران داشته باشد. عرضه محدود، قیمت‌گذاری غیرمنطقی و خدمات پس از فروش ضعیف باعث شد مالکان این خودرو حسرت خرید برندهای کره‌ای و ژاپنی دیگر را بخورند.

مشخصات فنی و امکانات:

موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی / 185 اسب بخار / 230 نیوتن‌متر

گیربکس CVT یا 6 سرعته دستی

شتاب 8.5 ثانیه / مصرف ترکیبی 8 لیتر

امکانات: سیستم AWD (چهارچرخ متحرک)، صندلی‌های برقی، کیلس استارت، 6 ایربگ، کنترل پایداری ESP

Suzuki Kizashi - Infos, Preise, Alternativen - AutoScout24

3. پژو 407

قیمت(2009): از 700 میلیون تا  یک میلیارد و 300 میلیون تومان

در حالی که نسل‌های قبلی پژو در ایران محبوبیت بالایی داشتند، ایران‌خودرو تصمیم گرفت 407 را وارد کند. اما در بازاری که سدان‌های کره‌ای و ژاپنی مثل تویوتا کمری، کیا اپتیما و هیوندای سوناتا حکمرانی می‌کردند، پژو 407 هیچ شانسی برای رقابت نداشت.

بیشتر بخوانید

راز صادرات میلیونی خودروهای برقی چینی

راز صادرات میلیونی خودروهای برقی چینی

​شرکت چینیِ BYD فقط سازنده خودروهای برقی نیست؛ این شرکت با ساخت ناوگان کشتی‌های سبز حامل خودرو، انقلابی در دنیای حمل‌ونقل دریایی ایجاد کرده است. در این ویدیو به اقدام نوآورانه چین پرداخته شده است.

مشخصات فنی و امکانات:

موتور 2.0 لیتری تنفس طبیعی / 143 اسب بخار / 200 نیوتن‌متر

گیربکس 4 سرعته اتومات

شتاب حدود 11 ثانیه / مصرف ترکیبی 9 لیتر

امکانات: سانروف، کروز کنترل، ترمز ABS+EBD، تهویه اتومات دوگانه، صندلی برقی راننده

Road test rewind: Peugeot 407 | Autocar

4. پژو 301

قیمت(2016): از یک میلیارد تا یک میلیارد و 700 میلیون تومان

محصولی که برای بازارهای در حال توسعه طراحی شده بود و قرار بود یک گزینه اقتصادی باشد. اما قیمت‌گذاری بالا در ایران و شروع تحریم‌ها باعث شد تا پروژه مونتاژ آن شکست بخورد. با این حال، پژو 301 غیرمستقیم به ایران‌خودرو کمک کرد، چراکه تارا بر اساس همین پلتفرم ساخته شد.

مشخصات فنی و امکانات:

موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی / 115 اسب بخار / 150 نیوتن‌متر

گیربکس 5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتومات

شتاب حدود 12 ثانیه / مصرف ترکیبی 6.5 لیتر

بیشتر بخوانید

اتصال بازار ایران به جهان؛ حضور 7 خودروی پرفروش ۲۰۲۴ در کشور

اتصال بازار ایران به جهان؛ حضور 7 خودروی پرفروش ۲۰۲۴ در کشور

۷ خودرو از ۱۰ مدل پرفروش جهان در ۲۰۲۴ مثل تویوتا کمری، هیوندای توسان و هوندا CR-V در ایران قابل خرید هستند؛ مشخصات فنی و معرفی کامل این خودروها را در گزارش بخوانید.

امکانات: سیستم مولتی‌مدیا لمسی، کنترل پایداری (در برخی نسخه‌ها)، ایربگ جلو و جانبی، تهویه اتومات، سنسور عقب

Peugeot 301 | Auto Express

البته باید اشاره کرد که محصولاتی مانند پژو 2008، سوزوکی گرند ویتارا، پژو 206 و 405 جزو نمونه‌های موفق ایران‌خودرو بوده‌اند. اما نکته مهم این است که به جز پژو 2008، سایر خودروها زمانی به موفقیت رسیدند که وارد فاز مونتاژ گسترده یا داخلی‌سازی شدند؛ نه به‌عنوان وارداتی خالص.

2017 Peugeot 2008 review

 

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − ده =