۶ مرداد ۱۴۰۴

گرانی کالا از پشت درِ کارخانه‌ها آغاز شد

بازدید 4
0


    فهرست محتوا



  • گروه‌های صنعتی با بالاترین و پایین‌ترین تورم



  • تورم بخش خدمات؛ فشار هزینه‌ها بر فعالان حرفه‌ای



  • گروه‌های خدماتی با بالاترین و پایین‌ترین تورم



  • چشم‌انداز تورم تولیدکنندگان

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در خرداد ۱۴۰۴ به ۱۷۵۸.۰ رسید. این شاخص نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۲.۴ درصد افزایش یافت که ۰.۵ واحد درصد بیشتر از تورم ۱.۹ درصدی ماه گذشته است. همچنین، تورم نقطه به نقطه (نسبت به خرداد ۱۴۰۳) ۴۴.۴ درصد و تورم سالانه (۱۲ ماه منتهی به خرداد ۱۴۰۴) ۳۴.۴ درصد گزارش شده که به ترتیب ۰.۲ واحد درصد کاهش و ۱.۵ واحد درصد افزایش نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد.

گروه‌های صنعتی با بالاترین و پایین‌ترین تورم

  • بیش‌ترین تورم ماهانه: گروه «ساخت محصولات غذایی» با ۷.۹ درصد.

  • کم‌ترین تورم ماهانه: گروه «ساخت سایر تجهیزات حمل‌ونقل» با ۰.۳ درصد.

  • تورم منفی: گروه «ساخت کُک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت» با کاهش ۰.۱ درصدی.

  • بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه و سالانه: گروه «ساخت انواع آشامیدنی‌ها» به ترتیب با ۷۴.۲ و ۵۰.۰ درصد.

  • کم‌ترین تورم نقطه به نقطه و سالانه: گروه «ساخت سایر مصنوعات» به ترتیب با ۱۹.۴ و ۲۱.۶ درصد.

تورم بخش خدمات؛ فشار هزینه‌ها بر فعالان حرفه‌ای

شاخص قیمت تولیدکننده بخش خدمات در خرداد ۱۴۰۴ به ۱۶۰۵.۵ رسید. این شاخص نسبت به ماه قبل ۴.۳ درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۷ درصد و در ۱۲ ماه منتهی به خرداد ۱۴۰۴ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۶.۸ درصد افزایش داشته است.

گروه‌های خدماتی با بالاترین و پایین‌ترین تورم

  • بیش‌ترین تورم ماهانه: گروه «فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی» با ۷.۲ درصد.

  • کم‌ترین تورم ماهانه: گروه «آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» با ۰.۱ درصد.

  • بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه: گروه «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی» با ۵۳.۵ درصد.

  • کم‌ترین تورم نقطه به نقطه: گروه «اطلاعات و ارتباطات» با ۲۴.۹ درصد.

  • بیش‌ترین تورم سالانه: گروه «آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» با ۵۷.۰ درصد.

  • کم‌ترین تورم سالانه: گروه «اطلاعات و ارتباطات» با ۲۳.۵ درصد.

نرخ-تورم-دو

چشم‌انداز تورم تولیدکنندگان

افزایش تورم ماهانه در بخش صنعت و خدمات، به‌ویژه در گروه‌های کلیدی مانند محصولات غذایی و فعالیت‌های حرفه‌ای، نشان‌دهنده فشار هزینه‌های تولید است. این روند می‌تواند به افزایش قیمت کالاها و خدمات در بازار منجر شود، مگر اینکه اقدامات کنترلی برای مهار تورم اعمال گردد.

کانال تلگرام گسترش نیوز

اینستاگرم گسترش نیوز


منبع:

ایلنا



کدخبر:
357464


امیر خیرخواهان

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 17 =