۴ شهریور ۱۴۰۴

ما در یک «دوره طلایی» از نظر «انسجام ملی» قرار داریم/ از این نقطه به بعد «وطن دوست» و «وطن فروش» داریم

ما در یک «دوره طلایی» از نظر «انسجام ملی» قرار داریم/ از این نقطه به بعد «وطن دوست» و «وطن فروش» داریم
بازدید 4
0

به گزارش سینماپرس، این نشست رسانه‌ای با تلاوت آیاتی از قران مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

نیکنام حسینی پور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست با تبریک هفته دولت اظهار داشت: یاد شهدای دفاع مقدس ۱۲ روزه به خصوص اصحاب رسانه و به خصوص شهید فرشته باقری را گرامی می داریم. در جنگ ۱۲ روزه اصحاب فرهنگ و رسانه خوش درخشیدند.

وی ادامه داد: اصحاب رسانه در همبستگی ملی و در روایتی که از این جنگ ارائه کردند در حوزه داخلی و بین الملل بسیار موفق بودند و فعالیت آنها چشمگیر بود، امیدواریم این همبستگی ملی که در ۱۲ روز دفاع مقدس ایجاد شد را پاس بداریم که به آن به شدت نیاز داریم و نیاز امروز جامعه ماست.

حسینی‌پور از برگزاری نشست‌های بیشتر با اصحاب رسانه به ویژه با حضور معاونان مختلف وزارت فرذهنگ و ارشاد اسلامی در آینده خبر داد.

سپس سیدعباس صالحی سخنان خود را با گرامیداشت یاد دولتمردان شهید رجائی و باهنر و شهدای دفاع مقدس ۱۲ روزه همچنین شهدای دولت سیزدهم شهید سیدابراهیم رئیسی و شهید حسین امیرعبداللهیان آغاز نمود و در ادامه به بیان فعالیت‌های یک سال گذشته پرداخت و افزود: به نظر من دو تغییر عمده در ایران رخ داده که برای هر کاری در دولت چهاردهم باید به این دو تغییر توجه کند؛ تغییر اجتماعی و تغییرات فناورانه.

وی ادامه داد: ایران در سال ۱۴۰۳ با ۱۴۰۴ با ایران در دهه ۱۳۶۰ و با دهه های ۸۰ و ۹۰ تفاوت قابل توجهی دارد؛ اگر تغییرات اجتماعی و تغییرات فناورانه ایران را نبینیم راه حل های متناسب با میدان و واقعیت نداریم.

وزیر فرهنگ با اشاره به تغییرات اجتماعی فراوان اظهار داشت: به علل مختلف سرمایه اجتماعی نظام و حاکمیت در گروه های مرجع در دهه های مختلف افول پیدا کرده است.

توجه به زیرساخت های استانی فرهنگ

صالحی گفت نکته اول در اقدامات مسیری است که در دولت دوازدهم هم مورد توجه بود و آن اینکه ایران فقط تهران نیست و باید بیشتر به استان ها و شهرستان ها هم در حوزه منابع انسانی و هم رویدادها توجه کرد.

وزیر فرهنگ افزود: تمام معاونت ها برش بودجه ای استانی را در سال ۱۴۰۴ ارائه داده اند و اینکه چقدر برای هر استان هزینه می‌کنند. در اولین جلسه شورای عالی سینما مقرر شد شورای استانی سینما تشکیل شود. یعنی استانداران در هر استانی شورای استانی سینما را تشکیل دهند. طرح احداث سینما در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر در همین شورا مطرح و در حال پیگیری است.

افتتاح ۲۴ کتابخانه و ۳ مجتمع فرهنگی در استان ها

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد وزارتخانه در حوزه کتابخانه ها اشاره کرد و گفت: طی یک سال گذشته ۱۶ کتابخانه سیار یا افتتاح شده یا آماده افتتاح است، همچنین
نمایشگاه های کتاب استانی مدتی تعطیل شده بود که در دولت چهاردهم در ۱۰ تا ۱۵ استان نمایشگاه کتاب استانی مجدد برگزار می شود.

صالحی همچنین با تاکید بر توجه بیشتر به زیرساخت های استانی فرهنگی در این بخش ادامه داد: طی ۱ سال ۲۴ کتابخانه و ۳ مجتمع فرهنگی در استان ها افتتاح شده و ۵ هنرستان هنرهای زیبا در استان های کشور شروع به فعالیت خواهند کرد.

خدمات صندوق هنر

وی اقدام دوم دیگر را در بحث صندوق هنر و خدمات به هنرمندان عنوان کرد و گفت: ما شرم زده هنرمندان هستیم. برخی از هنرمندان هنوز در صندوق هنر نیستند، اما این صندوق به
۱۰۰ هزار عضو در حال حاضر خدمات می دهد و حدود ۵۰ هزار بیمه تکمیلی و مقدار زیادی بیمه اصلی پرداخت می شود. حق بیمه ها افزایش پیدا کرده است. نمی گوییم راضی هستیم حتما نقدهای قابل توجهی وجود دارد اما تلاش ما این بوده میزان ریالی و هم پوشش را بیشتر کنیم. ۵ هزار عضو جدید به صندوق و ۴ هزار نفر برای بیمه تکمیلی معرفی شده اند.

وزیر فرهنگ گفت: نکته ای که در دولت دوازدهم هم مطرح بود و مساله ای که هنرمندان داشتند این بود که بیمه شان در سازمان تامین اجتماعی به عناوین دیگری ثبت شده بود. در صنوف دیگری وارد می شدند و بیمه آنها در عناوین مختلف مانند ماهیگیرها ثبت شده بود.

به گفته صالحی سازمان تامین اجتماعی در این دوره عنوان بیمه «فرهنگ و هنر» را ثبت کرد تا اصحاب فرهنگ و هنر شاخص و شناسه خود را داشته باشند و با این عنوان در رده‌های کاری خود تعریف شوند.

طرح «فرهنگ کاد»؛ ۱۵ میلیون تومان برای ۱۰۰ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر

وزیر فرهگ خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر دو مشکل اصلی داریم. کلا مصرف فرهنگی ما در سبد خانوار پایین است و در سال های اخیر پایین تر آمده است. آمار مرکز آمار از مصرف کالاهای فرهنگی ۱۴۰۲ نشان می دهد در ۴ سال، مصرف فرهنگی به شدت تنزل یافته است. وقتی شرایط تورمی است و مردم می‌خواهند نیاز را طبقه بندی کنند، مصرف کالای فرهنگی پایین تر می‌آید. حجم نقدینگی در حوزه اقتصاد فرهنگی و گردش پول از حوزه های دیگر کمتر است. طرح فرهنگ کاد برای بهبود این مشکل است.

صالحی گفت: این طرح برای ۱۰۰ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر است و ۱۵ میلیون تومان کارت اعتباری به حساب آنها شارژ می شود و می توانند از آن در حوزه فرهنگ سینما، کنسرت و خرید کتاب با اقساط ۶ ماهه خرید کنند. گام اول این طرح با کمک بانک ملت در موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر برداشته و به زودی اعلام می‌شود. بانک ملت به عنوان قدم اول آمد است تا خرید اعتباری را به کالاهای فرهنگ و هنر مهیا کند.

وی گفت: این گام اول بازار اولیه ای را برای عرصه فرهنگ و هنر فراهم می کند. گام دوم برای دانشجویان است و افراد و مجموعه هایی را به عنوان حامی مالی می‌آوریم. فرهنگ کاد مسیر خرید اعتباری را در عرصه فرهنگ و هنر فراهم می کند، با گشایش‌هایی در میان اقشار مختلف.

مجوز بورس «صندوق همیار فرهنگ و هنر» دریافت شد

وزیر فرهنگ تاکید کرد: تلاش دارم در وزارتخانه و حضور اصحاب رسانه، وعده‌های دور داده نشود تا بعدها در خجالت آن نمانیم. به همین دلیل موضوع‌هایی که محقق شده یا تحقق آن‌ها آنقدر قطعی است که می‌توان درباره آن صحبت کرد، اعلام می‌شود.

صالحی افزود: مجوز بورس «صندوق همیار فرهنگ و هنر» را دریافت کردیم و با این نگاه مراحل توسعه آن پیش رفته و حال به نتیجه رسیده است، این صندوق به منظور تامین مالی صنایع خلاق، فعال خواهد بود. اشخاص حقیقی و حقوقی در شرکت‌ها می‌توانند در «صندوق همیار فرهنگ و هنر» سرمایه‌گذاری کنند و سود بانکی تضمین شده خواهند داشت و ما از طریق پولی که به صندوق می‌رود فرصت اقتصادی و فرهنگی برای صنایع خلاق ایجاد می‌کنیم. همه می‌دانیم که بخش قابل توجهی از مشکلات فرهنگ و هنر به مسائل مرتبط با اقتصاد فرهنگ و هنر باز می‌گردد و برخی از بحث‌های زیرساختی باید انجام شود که «صندوق همیار فرهنگ و هنر» یکی از آن‌ها است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در آستانه رویداد «همایش ملی مسئولیت اجتماعی در حوزه فرهنگ و هنر» هستیم، فکر می‌کنیم مسئولیت‌های اجتماعی، شرکت‌ها و مجموعه‌ها به طور واقعی و نه نمایشی و نه رانتی به اقتصاد فرهنگ و هنر کمک می‌کند. این همایش و جایزه ملی آن می‌تواند به شرکت‌ها و مجموعه‌هایی را که درست به مسئولیت‌های اجتماعی عمل می‌کنند، شناسایی و به مردم معرفی ‌کند تا میان آن‌ها رقابت ایجاد شود. همچنین «رویداد ملی صنایع خلاق» هم داریم که اقدام قابل توجهی است و باید انجام شود.

وی تاکید کرد: یکی از راهکارهای مؤثر در تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر، توجه واقعی و غیرنمایشی شرکت‌ها و مجموعه‌ها به مسؤولیت‌های اجتماعی در این عرصه است. همایشی که به تازگی آغاز به کار کرده و جایزه ملی برای آن پیش‌بینی‌شده فرصتی خواهد بود تا سازمان‌ها و شرکت هایی که به‌درستی مسؤولیت اجتماعی خود را در حوزه فرهنگ و هنر ایفا می‌کنند، شناسایی و به جامعه معرفی شوند. این اقدام، علاوه بر معرفی الگوهای موفق، زمینه‌ساز رقابت سازنده میان فعالان این عرصه خواهد بود تا پیشگامان این مسیر مورد تکریم قرار گیرند و این جریان به حرکتی رقابتی و انگیزشی در سطح ملی تبدیل شود.

آثار هنری شناسه دار شدند

به گفته وی یک کار دیگر که هم به حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر برمی‌گردد و هم به حوزه ماهوی فرهنگ و هنر ارتباط دارد و کارهای آن انجام شده است، شناسه آثار هنری است، یکی از موضوعاتی که شما اصحاب فرهنگ و هنر می دانید و یک درد قدیمی است، آثار فرهنگی ما شناسه ندارند و چون شناسه ندارند ارزش اقتصادی‌شان روشن نیست. یک هنرمند تجسمی، در حوزه‌های مختلف تجسمی در هر حوزه‌ای، اثر نفیسی دارد، اثرش نه شناسه معتبر دارد و نه قابلیت وثیقه‌گذاری در بانک، این کار اکنون انجام شده است.

صالحی تاکید کرد: شناسه‌ها با لایه‌های امنیتی که دستکاری آن ممکن نباشد، فراهم شده‌اند، در هر شناسه، گرایش هنری اثر، نام هنرمند، ابعاد اثر، تاریخ اثر، مشخصات مالک و… آمده است و خود وزارتخانه و موسسه کمک به توسعه یک مبنای مالی در نظر می‌گیرد که به معنای ارزش اثر نیست اما اگر در بانک گذاشته شود، مثلا با یک اثر ۱۰ میلیارد تومانی بتواند بر اساس آن از بانک وام بگیرد. این حوزه هم به اقتصاد فرهنگ و هنر و هم به حوزه هویت‌یابی و ردیابی آثار هنری برمی گردد که می‌تواند یکی از کارهای مهم در حوزه هنر باشد.

انسان رسانه ها را به یاری گرفتیم

وزیر فرهنگ گفت: اقدام دیگر در بحث تصویر ایران در فضای جهانی است. دشمنان ایران که دیگر بعد از اتفاق و حمله ددمنشانه اسرائیل ماهیت خود را بیشتر نشان داد تلاش در انزوای ایران و ارائه تصویر غلط دارند. تلاش کنیم تصویر ما از ایران تصویر واقعی باشد. در امور رسانه و معاونت ها کارهای زیادی انجام گرفته است. سامانه ای به نام «دماوند» راه اندازی شده و ۹ هزار محتوای چند رسانه ای در این سامانه برای معرفی ایران به جهان منتشر شده است.

وی افزود: کار دیگری هم شروع شده است. برخی افراد که در فضای مجازی فعال هستند و دنبال کننده های بالای یک میلیون دارند به ایران دعوت می شوند. طرحی به نام «از ایران بگو» وجود دارد که در قالب آن که ۱۵۰ نفر به ایران آمده اند و تصاویری را از ایران منتشر کرده اند. این ها انسان رسانه هستند و مخاطبان خود را در سطح جهان دارند. در این قسمت هم دوستانی می آیند و معرفی کنند تا روایت های غیر رسمی بیشتری از ایران داشته باشیم.

با اتمام سخنان وزیر ارشاد نوبت به پاسخ به سوالات خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی رسید.

در این بخش وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی درباره گزارش های تحلیلی انتقادی رسانه ها در حوزه های مختلف و تناقضاتی که درباب شفاف سازی وجود دارد اظهار داشت: وزارت فرهنگ باید نسبت به نقدهای تحلیلی که بیان کردید، توجه کنیم و این حرف درستی است. اما درباره شفافیت متاسفانه در دولت سیزدهم توقفی داشتیم و دوباره در دولت چهاردهم راه افتاده و ممکن است آمارها در مراکز مختلف تفاوت هایی داشته باشد و خطاهایی پیش آید. اما معاونان وزارت و مجموعه باید به نقدهای تحلیلی توجه داشته باشند. مواردی که نقد صورت گرفته و پاسخی داده نشده است باید دنبال شود و معاونان مربوطه پاسخ دهند.

صالحی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد حضور خبرنگاران خارجی در کشور طی جنگ ۱۲ روزه اظهار داشت: برداشت ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که حضور خبرنگاران خارجی، به ویژه چهره‌های رسانه‌ای مشهور و سردبیران رسانه‌های معروف کشورها به روایت درست‌تر از ایران کمک می‌کند. حضور آنان بمباران خبری در مورد ایران را دچار ترک می‌کند.

وی ادامه داد: کمیته مشترک معاونت رسانه‌ای با وزارت امور خارجه و نهادهای امنیتی همکاری خوبی دارد. محصول این همکاری حضور بیش از ۶۰ خبرنگار خارجی در ایران در جنگ ۱۲ روزه بود. پژواک رسانه ای خبرنگارانی که به ایران آمدند قابل توجه بود و این مسیر ادامه دارد.

تقلیل ۶ معاونت وزارت فرهنگ به ۵ معاونت
صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد تغییر ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بحث چابک‌سازی وزارتخانه‌ها و کاهش فضای ساختاری و بازخوانی ساختاری در برنامه‌های ششم و هفتم توسعه مطرح شده که در برنامه هفتم حدود ۲۰ درصد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: همچنین در دولت دوازدهم این بحث مطرح بود که وزارتخانه‌ها نباید بیشتر از ۵ معاونت داشته باشند و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۶ معاونت داشتیم. بنابراین در همان دوره قرار شد این کار شروع شود. اواخر دولت دوازدهم به همه گیری کرونا خوردیم و خواستیم در آن شرایط این کار متوقف شود.

صالحی تاکید کرد: این کار فقط متوقف شد و قرار نبود کنار گذاشته شود. در دولت سیزدهم هم به جد دنبال می‌شد. بنابراین مساله اصرار بالادستی دارد و در برابر یک الزام قرار داریم. در این مواقع برخی موارد با این عملکرد گره می‌خورد مثلا بودجه. در حوزه دفتر و اداره کل هم برداشت سازمان اداری و استخدامی دفتر و اداره کل را از نظر جایگاه همسان است. سازمان برنامه و بودجه هم آن را از جهت بودجه یکسان می‌داند.

وی سیدعباس صالحی ادامه داد: معاون قرآنی از ابتدا درباره تغییرات اطلاع داشت، زیرا وزارت فرهنگ تحت پرسش و فشار بود تا این تغییرات در معاونت قرآنی انجام شود. در ارتباط با تغییرات در زیرشاخه‌ها، مطمئن هستم که معاونت‌های مختلف از روند آن اطلاع دارند.

وزیر فرهنگ با ارائه مثالی دیگر در مورد تغییر ساختار و چابک‌سازی در این وزارتخانه تاکید کرد: وزارت فرهنگ زمانی پژوهشگاه نداشت و هر معاونت یک پژوهشگاه داشت. متاسفانه در سیستم‌های ما گاهی بخش جدیدی تاسیس می‌شود، اما بخش قدیمی تعطیل نمی‌شود. پژوهشگاه فرهنگ و هنر در وزارت فرهنگ تشکیل شد تا در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه فعالیت کند. با این استدلال دفاتر مطالعات معاونت‌ها حذف شدند، زیرا بیش از ۱۰ سال است که ما پژوهشگاه داریم. همچنین در حوزه دفتر نکاتی رفت و برگشت کرده است و مسائل را پیگیری می‌کنیم تا به نتایج دقیق‌تری برسیم.

چرا روند تولید کاغذ داخلی ادامه نیافت؟
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مورد وضعیت تولید کاغذ داخل و چرایی استفاده نشدن آن نیز توضیح داد: بحث تولید کاغذ در دولت سیزدهم مطرح بود و قدم‌هایی جلو آمد. اما در دولت چهاردهم بخش قابل توجهی از تولیدات کاغذ مازندران و پارس در حوزه کتاب های درسی بود و در حوزه نشر مقدار کمی از آنها استفاده شد.

صالحی اظهار داشت: اینکه مقبول بود یا نبود بحث دیگری است که باید از ناشران جویا شوید. بخش اصلی کارخانه کاغذ مازندران در حوزه درسی بود که در سال های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ استفاد کرد. وزارت آموزش و پرورش در دولت چهاردهم استدلال های فراوانی داشت که کاغذ مازندران برای کتاب‌های درسی خوب نیست و پیگیر واردات کاغذ شدند. وقتی کتاب درسی از نیاز کاغذ تولید داخل خارج شد، در حوزه نشر این کارخانه خیلی حضور جدی نداشت و کارخانه مازندران به مسیر قبل خود بازگشت و نه مسیر جدیدی که آغاز کرده بود.

وزیر فرهنگ: معاونت فرهنگی این روند را دنبال می‌کند و بازدید از کارخانه های کاغذ را همین هفته در دستور دارند. پیش از این کاغذ نشر و درسی در یک حوزه بودند اما کتاب های درسی از این حوزه خارج شد و وزارت آموزش و پرورش گفت که از این کاغذ نمی‌توانند استفاده کنند. کتاب های سال تحصیلی ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ با کاغذ وارداتی منتشر می‌شود. کار ما به‌تنهایی (برای حمایت از تولید کاغذ داخل) سخت است؛ زیرا حجم نیاز کتاب‌های نشر به قدری نیست که بخواهیم تغییر ریل برای کارخانه های کاغذ از تولید کاغذ مورد نیاز بسته بندی و مقوا برای کاغذ مورد نیاز کتاب ایجاد کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس در پاسخ به پرسش خبرنگار سینماپرس در مورد برنامه‌های راهبردی دولت چهاردهم در عرصه فرهنگ و هنر و در مورد اینکه یک سال است که از استقرار دولت می‌گذرد اما متاسفانه برنامه شفاف و مدون و قابل ارزیابی ارایه نشده است. و آنچه که تحت عنوان برنامه بعضا گفته می‌شود صرفاً تصمیمات خُرد مدیریتی و پراکنده‌ است. حتی در زمینه تغییرات صورت گرفته در چارت تشکیلاتی وزارتخانه نیز مشخص نشده این تغییرات بر اساس چه اَکشِن پِلنی دنبال می‌شود و چه تفکری را دنبال می‌کند و اینکه این آشفتگی در برخی انتصابات هم دیده می شود. با گذشت یکسال هنوز برخی از جایگاه ها با سرپرست اداره می‌شوند. با توجه به پیشینه و شناخت خوب حضرتعالی از مجموعه وزارتخانه، چرا برای حضور برخی افراد کم صلاحیت و یا بحث برانگیز در جایگاه های معاونت و یا مدیرکلی و غیره، دولت باید هزینه بالا بپردازد؛ بیان داشت: ما چهار برنامه در وزارت فرهنگ در نظر گرفته‌ایم که شاخص‌هایی دارد و تلاش می‌کنیم برنامه بودجه ۱۴۰۴ نیز بر همین اساس تنظیم شود.

سیدعباس صالحی همچنین توضیح داد: درباره انتصابات نیز سعی کرده‌ایم از دایره وسیع‌تری از نیروها استفاده کنیم و صرفاً به همکاری‌های قبلی بسنده نکنیم. با این نگاه، طیف‌های وسیع‌تری را متصل به خانواده وزارت فرهنگ کنیم که طبیعی است باید زمان بگذرد. برخی درخشیدند و برخی مورد نقد قرار گرفتند، اما باید زمان بگذرد تا این عناصر جدید بتوانند فرصت‌هایی ایجاد کنند و پیش بروند.

وزیر فرهنگ در مورد استفاده از هنرمندانی که در کشور هستند و سکوت خود را شکستند پاسخ داد: نه من بلکه روسای قوا در این باره صحبت کردند. ما از این نقطه به بعد وطن دوست و وطن فروش داریم. عده ای نشان دادند چطور جانمایه وطن دوستی دارند و این غفلت از ما بود اما از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه آرایش ملی باید در تمام حوزه ها تغییر کند.

صالحی گفت: آنها که وطن دوست هستند باید فرصت های تعامل و کار برایشان فراهم شود، در داخل و خارج از کشور فرقی ندارد. این نگاه در راس حاکمیت و سران قوا وجود دارد، عده ای حاضر نیستند پرونده ها را صفر کنند تا کشور در مقطع جدید قرار گیرد.

به گفته وی ادبیات رهبر انقلاب، رئیس جمهور، رئیس قوه مقننه، قوه قضاییه و دیگر عزیزان در راس تصمیم گیری کاملا مشخص است اما گاهی افراد در بدنه و رده های میانی تلاش می‌کنند تا مانع تراشی کنند. ما در یک دوره طلایی از نظر انسجام ملی قرار داریم و باید وطن دوستان در کنار هم با گرایش ها و سلیقه های مختلف قرار گیرند زیرا خطر بیخ گوشمان است. ما آتش بس نداریم توقف آتش است، خطری است که ممکن است رخ دهد و اگر این ۱۲ روز را فراموش کنیم به ایران و خودمان خیانت کردیم زیرا این اتفاق می‌تواند دوباره تجدید شود.

سرعت بخشیدن در ترخیص کاغذ مطبوعات در گمرک
سیدعباس صالحی در پاسخ به سوالی در مورد دلایل کمبود کاغذ مطبوعات نیز گفت: ثبت سفارش کاغذ انجام شده است، اما دو اشکال در آن وجود داشت؛ بخشی از ثبت سفارش با عنوان کاغذ مطبوعات عنوان نشده بود. تصور این بود که سفارش با عنوان کاغذ مطبوعات ثبت می‌شود، تامین ریالی سفارش انجام شده بود و اطمینان داشتیم کاغذ تامین می‌شود. بخش دوم به جنگ برخوردیم و در ثبت سفارش‌ها تاخیر ایجاد شد. در نتیجه این دو مساله وقفه‌ای در حوزه کاغذ پیش آمد که خوب نبود.

وی افزود: در دو هفته اخیر در ترخیص کاغذ مطبوعات که در گمرک بوده سرعت داده شده است. ثبت سفارش‌های مطبوعات بیشتر شده و به افرادی که وارد کننده کاغذ هستند تاکید شده تا با معاونت رسانه‌ای مشورت کنند تا کاغذ به غیر از حوزه مطبوعات نرود و در حوزههای دیگر مصرف نشود.

خبرنگار خبرگزاری آناتولی درباره روابط ایران و ترکیه و فرصت های پیش‌رو پرسید و وزیر فرهنگ گفت: روابط ما با ترکیه در همه حوزه ها خوب و سال‌هاست که این روابط وجود دارد. دولت چهاردهم نیز با همین نگاه کار را پیش برده است.

صالحی ادامه داد: نگاه ایران و به‌خصوص شخص رئیس جمهور به طور خاص به همسایگان نگاه ویژه است؛ زیرا همسایه نیستیم بلکه خانواده هستیم. مرزهایی کشیده شده اما از نظر فرهنگی و تاریخی بسیار به هم نزدیک هستیم.

وی گفت: برنامه ما با ترکیه گسترده و عمیق است. در حوزه رسانه ای مراوده پیوسته ای داشتیم و در وزارت فرهنگ نیز به همین شکل است. در فلوشیپ نمایشگاه کتاب نیز همکاری خوبی از سوی ناشران ترکیه‌ای صورت گرفت و این مسیر آغاز شد امیدواریم این عقب ماندگی را با امتداد بخشی جبران کنیم.

باید نظام حکمرانی عام را با نگاهی جدید پیش ببریم
وی در پاسخ سوال دیگری در مورد آخرین توییت درباره اصلاح مدیریتی و اهمیت تغییر ساختارها به صورت کلی اظهار داشت: ابتدا از صداوسیما تشکر می‌کنم که در ایام جنگ همراه ما بودند و تلاش کردند تصویر خوبی به نمایش بگذارند و رسانه قطع نشد. این زحمات رسانه ملی بود و باید قدر دانست.

صالحی افزود: نکته ای که وجود دارد و امیدوارم سوتعبیر نشود این است که پساجنگ با پیشاجنگ تحمیلی دو فضای متفاوت است و ما باید نظام حکمرانی عام را با نگاهی جدید پیش ببریم. نظام حکمرانی فرهنگی نیز نباید به مانند گذشته باشد. صداوسیما جایگاه خاصی دارد و در طول ایام جنگ نیز نشان داد که با وقوع جنگ مجموعه مخاطبان افزایش یافت و بخش مهمی از وحدت، انسجام و گفتگوی ملی میتواند در رسانه اتفاق بیفتدو با رسانه ملی باشد.

وی تاکید کرد: رسانه ملی پسا ۱۲ روز با پیشا ۱۲ روز باید فرق کند و نمایه های اندکی دیده شد که کافی نیست؛ سهم جدی تری در انسجام ملی و پوشش سلیقه ها و اقشار مختلف و مراقبت از عدم شکست وحدت ملی باید باشد. این نگاه من است در همه حوزه ها که باید پساجنگ و پیشاجنگ را ببینیم و وظیفه رسانه ملی ایجاب می‌کند نوعی دیگر درشیوه تدبیر و مدیریت نگاه داشته باشد.

ابراز امیدواری برای همکاری بیشتر با شهرداری
سیدعباس صالحی در مورد همکاری ها با شهرداری برای کمک به کتابفروشان گفت: بحث معافیت‌ها مختص ناشران نیست و بخش‌های مختلف از فرهنگ و هنر را در بر می‌گیرد. کارگروهی در معاونت توسعه جلسات مختلفی با سازمان مالیاتی برگزار کردند با این نگاه که تفسیر واحدی را داشته باشیم و اقدامات به سلیقه مودیان نخواهد انجام شود.

وی افزود: معاونت فرهنگی اقداماتی را بخش‌های دیگر مانند شهرداری‌ها و تسهیلاتی که به عنوان اماکن در اختیار ناشران و برخی از تاسیسات قرار می‌دهند، انجام داده است. اقدامات وزارت فرهنگ در مواردی موثر بوده و در مواردی کمتر تاثیر گذاشته است زیرا یک سازمان متمرکز در شهرداری‌ها وجود ندارد و گاهی به تعداد شهرداری‌های کشور، سلیقه و تفسیرهای مختلف وجود دارد و این کار را سخت‌تر می‌کند.
با شهرداری تهران هم مذاکراتی انجام شد، زیرا بخش مهمی از مسائل وابسته به شهرداری تهران است. امیدواریم در قمست استفاده از اماکن مسکونی که ناشران در نظر دارند و تسهیلات دیگری که شهرداری‌ها باید انجام بدهند همکاری بیشتر شهرداران را داشته باشیم.

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + ده =